غذاهای مفید برای افراد بلغمی مزاج

تمام غذاهای گرمی بخش از قبیل گوشت شتر،گوسفند، کبوتر، سار، گنجشک، بوقلمون کباب شده .

از میوه جات: همه ی میوه های رسیده و شیرین.

 از ادویه جات: هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جین سینگ، جوز هندی، فلفل سیاه، فلفل سفید و دانه فلفل، شیرین بیان، دانه خردل، سیر، موسیر، از ریشه ها: چغندر، شلغم، هویج، کلم قمری، ترب سیاه و سفید.

از سبزیجات: کلیه سبزی جات گرم مانند: انواع کلم، ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه، ترخون، تره و شوید.

از حبوبات: نخود، گندم، لوبی چیتی، دال عدس، لپه، در صورت استفاده از سایر حبوبات و غلات بهتر استاز ادویه جات گرم مانند: زیره ی سیاه، زیره ی سبز، زنجبیل، دارچین، هل، زعفران و کمی زردچوبه استفاده شود.

از بذر های ملین مانند: تخم ریحان، تخم شربتی، قدومه شیرازی، خاکشیر و بارهنگ نیز می تواناستفاده کرد.

از خشکبار: بادام، گردو، فندوق، پسته، کنجد، و ارده مفید استو از عسل و شیره خرما می توان استفاده کرد.

غذاهای مضر برای افراد بلغمی:

تمام مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ، کره، پنیر، سرشیر، خامه و کشک، بدون استفاده از مصلح برای افراد بلغمی مزاج مضر است.ترشی جات، سرکه ، شور، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه های گازدار، چای، قهوه، نسکافه، سوپ جو، آش جو، میوه های ترش و کال، نارنگی، کیوی، گرمک، خیار پوست کنده،

قارچ، ماش، جو، گوشت گوساله و گاو، انواع گوشت سفید، سس، رب گوجه فرنگی، پرخوری، غذاهای فریز شده و غذاهای زودپز، کدو خورشتی، آش رشته، ماکارونی، پفک، شکلات، آدامس، بیسکویت، چیپس و غیره...مصرف این نوع مواد غذایی، بدون وجود مصلح خلط بلغم را فعالتر نموده و آن را افزایش می دهد.

مصلح خیلی از خوراکی های فوق عسل می باشد.

بلغم در واقع همان سیستم ایمنی بدن است که با این نوع تغذیه ضعیف می شود و در نتیجه بدن آدمی در مقابل انواع انگل ها و میکروب ها آسیب پذیرتر می شود.در واقع سیستم ایمنی بدن برعلیه خود وارد عمل می شود که در اصطلاح پزشکی به آن اتوایمیون می نامند.




تاريخ : پنج شنبه 18 مهر 1392 | 7:49 | نویسنده : فاطمه |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.